Monday, December 17, 2007

#282 UJEDINJENJE MOSTARA NE RAZJEDINJUJE SARAJEVO

REPUBLIKA BOSNA I HERCEGOVINA

20. DECEMBAR 2003.

REPUBLIKA BOSNA I HERCEGOVINA

ONLINE GLASNIK BOSANSKOG KONGRESA - VANREDNO IZDANJE

BR. 282

1. Uvodnik: UJEDINJENJE MOSTARA NE RAZJEDINJUJE SARAJEVO

2. STAV SDA O MOSTARU: NE DAMO DAYTON

3. STAV ASHDOWNA: STATUS QVO NE DOLAZI U OBZIR

4. Proglas HDZ-a povodom Ashdownove izjave

5. "Oslobodjenje": OMCA OKO VRATA

-------------------------------------------------------------------------------------

Ako ne zelite da primate nase poruke samo posaljite Reply na bilo koju nasu poruku

u KOJEM CETE TO IZJAVITI i odmah cete biti izbrisani iz nasega adresara.

-------------------------------------------------------------------------------------

1. Uvodnik: UJEDINJENJE MOSTARA NE RAZJEDINJUJE SARAJEVO

Kucnuo je cas da se Mostar, istorijski grad na Neretvi, ponovo ujedini.

Iskristalisala su se tri pogleda na pitanje grada Mostara. Rezimirajmo ukratko.

1. SDA se zalaze za opstanak statusa quo, tj. i dalje podijeljenog grada: na "hrvatski" zapadni i "bosnjacki" istocni Mostar. Pri tome se SDA stranka poziva na Izetbegovicevu oprostajnu poruku Salihi Leho, "da cuvaju Dayton". Pitanje za Sulejmana Tihica: Zar svi ovi paradoksi, jad I bijeda do kojih je doveo Dayton, ukljucujuci I posljednju Ivanicevu posjetu izraelu BEZ SAGLASNOSTI I SAMOGA TIHICA, TJ. PREDSJENDISTVA, nisu motiv da se jednom krene naprijed I da se pocne mijenjati Dayton u pravcu normalne drzave Republike BiH!?

Podjela Mostara je prije svega za Bosnjake pogubna. To je politika koja je dovela do prodaje bosnjackih imanja na "pogresnoj", "hrvatskoj" strani grada. Dovela je do aktualnog stanja da su Bosnjaci manjina u gradu. Nastavak Podjele grada bi samo produbio taj problem te istocnu obalu postepeno pretvario u besperspektivnu, izolovanu enklavu.

2. Potpuno je suprotan zahtjev HDZ-a, da se Mostar ujedini -- i to iskljucivo kao jedinstvena izborna jednica. To bi omogucilo majorizaciju Hrvata nad Bosnjacima. Jasno je da Bosnjaci na to ne mogu pristati. Navedimo neke jake argumente bosnjacke strane:

- Ma koliko sadasnje stanje administrativno podijeljenog grada predstavlja kocnicu za razvoj grada, ipak i u tako jadnoj situaciji, OBJE ETNICKE GRUPE SU POLITICKI RAVNOPTAVNE, PA BI SE MORALA ZADRZATI TA RAVNOPTRAVNOST I PRILIKOM UJEDINJENJA.

Trenutno stanje je najvazniji adut u svakim pregovorima, jer niko se nece odreci ravnopravnosti, radi eventualnog prosperiteta.

- U tradiciji grada i u Ustavu Republike Bosne i Hercegovine, koji je posljednji legalno usvojeni Ustav drzave, su bili ugradjeni mehanizmi koji su sprijecavali supremaciju vecinske etnicke grupe nad manjinskom. Sjetimo se, postojali su tzv. nacionalni kljucevi, koji su omogucavali ravnopravnost svim etnickim grupama u gradu.

Istina, HDZ ne insistira na jednoj izbornoj jedinici, ali u slucaju da to ne dobije trazi, citiramo: "da na jednak nacin moraju urediti izborna pravila u svim gradovima, odnosno i u Sarajevu, Travniku, Zenici, Bugojnu..., pa samim tim i u Mostaru."

Na prvi pogled zvuci logicno, ali nije. Naime, Bosnjaci iz Mostara se ujedinjuju i u tu zajednicu donose tri opstine. To nije ista situacija kao u Tuzli, Sarajevu, Zenici, itd., gdje nikada nije bilo nekih etnickih opstina, recimo ¨hrvatskih¨, koje su se ujedinile u vecu opstinu. Ali, ako bi se Kisljek I Kresevo npr. odlucili da se ujedine u grad Sarajevo, smatramo da bi onda imali pravo zadrzati paritet u vlasti grada Sarajeva.

Na slicnim pravnim principima je uredjena i Evropska Unija. Jedna Belgija, ili Grcka, ili cak veoma mali Luksemburg ... imaju paritet u vlasti, kao i Njemacka, zato sto su dosli ravnopravno u Uniju kao i Njemacka.

3. Zato nam se cini da je najrazumniji prijedlog da se Mostar ujedini, ali da se obezbijedi paritet Hrvata i Bosnjaka, pa i Srba, u vlasti ujedinjenog grada. Jedinstven I prosperitetan Mostar sa izmjesanim stanovnistvom je najbolja garancija protiv separatistickih tendencija

svih nacionalnih predznaka u Hercegovini. Neka ujedinjeni Mostar bude prvi korak ka ujedinjenoj Bosni I Hrecegovini.

Veoma dobra vijest je da je razmisljanje Paddya Ashdowna veoma slicno ovome.

Dr. Muhamed Borogovac,

bivsi nastavnik na Univerzitetu Dzemal Bijedic u Mostaru

______________________________________________________________________

2. STAV SDA O MOSTARU: NE DAMO DAYTON

Predsjednica Gradskog odbora Stranke demokratske akcije Fatima Leho izjavila je u emisiji "Fokus" Radiotelevizije Mostar da je rahmetli Alija Izetbegovic podržavao rad predstavnika SDA u Mostaru kao i u Komisiji za preustroj grada. Podsjetimo da SDA, u pregovorima oko preustroja grada smatra da grad treba, kao i dosada, biti organiziran u šest gradskih opcina (tri s hrvatskom i tri s bošnjackom vecinom) uz jace ingerencije Gradske uprave Mostara.

- Prilikom posjete mostarskih predstavnika SDA bolesnom predsjedniku Izetbegovicu razgovaralo se o uredjenju Mostara i on je nama (predstavnicima SDA u Komisiji za statut) dao apsolutnu podršku", kazala je Leho.

Ona je navela da je tom prilikom Izebegovic kazao da "nitko ne smije dovesti u pitanje ono sto smo dobili u Daytonu, a što sada neki nonšalantno žele oduzeti Bošnjacima pod plastom jedinstvenog grada".

- To je dio Daytona i promjena Daytona mora doci konsenzusom Srba, Hrvata i Bošnjaka. SDA nikada nece dozvoliti oduzimanje lokalne samouprave Bošnjacima u Mostaru" - rekla je Leho.

Tijekom posjeta visokog predstavnika Mostaru i razgovora sa strankama koje participiraju u radu Povjerenstva za preustroj grada Mostara, kako prenosi Oslobo?enje, Leho je izišla s šokantnim prijedlogom predstavniku HDZ-a Josipu Merdži ponudivši ukidanje Središnje zone Mostara i definitivnu podjelu po ratnoj crti.

Na ovakve do sada nevidjene pozive na medjuratnu i medjunacionalnu podjelu Mostara i ukidanje jedinog integrativnog faktora u gradu nije bilo reakcija iz medjunarodne zajednice i politickih stranka.

_______________________________________________________________________

3. STAV ASHDOWNA: STATUS QVO NE DOLAZI U OBZIR

Tekst pisma kojeg je Sir Paddy Ashdown uputio g. Norbertu Wintersteinu,

a koje je predoceno na pressici Zamjenika Visokog predstavnika,

Ambassadora Wernera Wnendta u Sarajevu 16. decembra 2003.

Gosp. Norbert Winterstein

Predsjedavajuci Komisije za reformu Mostara

16. decembar 2003.godine

---------------------------------------------------------------------------------------

Postovani gosp. Winterstein,

Zelio bih vam se prvo zahvaliti na izvjestaju koji je uraden veoma

kvalitetno. Iskoristiti cu ovaj praznicni period da detaljnije razmotrim

ove znacajne zakljucke, tako da se u novoj godini moze uci u narednu

fazu trazenja trajnog rjesenja za problem Mostara.

Cinjenica da ste Vi i Vase kolege u Komisiji za reformu Mostara uspjeli

izraditi tako sveobuhvatan i detaljan izvjestaj u vezi sa tako sirokim i

kompleksnim pitanjem kao sto je upravljanje ovim istorijskim gradom,

svjedoci o predanosti i privrzenosti sa kojom ste pristupili ovom teskom

zadatku u posljednja tri mjeseca.

U svakom slucaju, izvjestaj sadrzi mnostvo detalja koje cu razmatrati i

analizirati sljedecih dana prije razgovora sa politickim liderima BiH u

januaru, tako da se odluke mogu donijeti do kraja mjeseca. Ovo je

efektivan rok ukoliko zelimo donijeti nove odredbe o upravi gradom na

vrijeme za opstinske izbore u oktobru naredne godine.

Nakon prvog citanja, nekoliko kljucnih stvari je sasvim jasno:

Prvo, status quo nije opcija. Mostar ne moze ostati kakav jeste. Moramo

izvrsiti reformu njegovih struktura, ukoliko zelimo postaviti trajne

temelje za efikasnu vlast koju zasluzuju gradjani koji vec dugo trpe.

Posljednjih desetak godina u zivotu ovog historijskog grada su oznacili

konflikt, podjela i patnja - a niti jedno od ovih pitanja nije bilo

ozbiljno razmotreno u Prijelaznom statutu. Zato je internacionalna

zajednica toliko nastojala da se pronadje rjesenje i zato je u nedavno

objavljenoj Studiji izvodljivosti Evropske komisije reforma Mostara

navedena kao potreban uslov za dalje pomake BiH prema evropskim integracijama.

Drugo, namjera Prijelaznog statuta je uvijek i bila da se osigura

privremeno, a ne trajno rjesenje. U Dejtonskom sporazumu nema nicega sto

bi sprijecilo da Prijelazni statut bude izmjenjen - naprotiv. Od pocetka

je bilo predvidjeno da ce se jednog dana pronaci trajno rjesenje. Taj

dan je sada dosao. Isto tako je jasno da, iako je bila namjera da

Prijelazni statut, kako mu i ime navodi, bude privremeni korak prema

ujedinjenoj vlasti u gradu, ipak su ga sve strane koristile za

postizanje suprotnog efekta;, tj. za izgradnju paralelnih struktura s

ciljem stalne podjele grada. U svijetlu ovoga iskustva, zaista bi bilo

naivno dopustiti nastavak paralelizma i podjele u bilo kakvom trajnom

rjesenju koje sada nastojimo pronaci. Otud i vaznost stvaranja

jedinstvene ujedinjene strukture vlasti na nivou grada za njegovu buducu upravu.

Trece, ovaj izvjestaj predlaze rjesenje koje moze i treba imati podrsku

gradana Mostara. Niko ne dobija sve sto zeli, ali svi dobijaju vise nego

sto sada imaju. Novi Statut postize pazljivu izbalansiranost izmedu

zahtjeva Vijeca za implementaciju mira da se Mostar ujedini pod

jedinstvenom upravom, s jedne strane, i apsolutnog uslova da nijedan

konstitutivni narod ne bi smio da dominira nad drugim, s druge. U tom

pogledu cu posebno razmotriti u narednim danima da li ovaj drugi uslov

namece argumente za ugradivanje u Vas predlozeni izborni sistem gornje

granice broja mandata koje bilo koji konstitutivni narod moze imati u

gradskom vijecu. Ja sam se jasno izjasnio a i Vijece za implementaciju

mira je potvrdilo, da je vazno izgraditi sistem koji svima u Mostaru

osigurava apsolutnu garanciju da niti jedan konstitutivni narod ne moze

sam vrsiti vlast u gradu.

Rjesenje koje ste vi pronasli, sa svim svojim garancijama, zastitama i

odredbama o ucescu u organima vlasti o kojim se pazljivo pregovaralo,

omogucuje svima u Mostaru da budu na dobitku, a istovremeno stiti

vitalne interese svih. Sada je obaveza svih stranaka da iskoriste tu

priliku i u pregovorima odbace stav "nemoguce", te da se ozbiljno

angazuju u procesu provedbe ovog rjesenja odnosno ove najbolje prilike,

koju smo imali ili cemo imati, da se gradanima Mostara omoguci trajni

mir, sigurnost i prosperitet.

Buducnost BiH u sirem smislu i njena ambicija da jednog dana postane

punopravna clanica Evropske unije ovise o rjesenju ovog dugorocnog i

stetnog problema.

S postovanjem

Paddy Ashdown

_______________________________________________________________

4. Proglas HDZ-a povodom Ashdownove izjave

MOSTAR, 17. DECEMBRA, 2003. (ONASA) - Gradski odbor (GO) Hrvatske

demokratske zajednice (HDZ) Mostar danas je saopcio kako ova stranka

trazi da se odlukama Ureda visokog predstavnika (OHR) o Mostaru ovaj

grad uredi kao jedna opcina i jedna izborna jedinica, bez, unaprijed,

odredenih nacionalnih kvota vijecnika u Gradskom vijecu Mostara, javio

je dopisnik Agencije ONASA .

IZ GO navode da sadasnji Izborni zakon u BiH jasno precizira jednu

izbornu jedinicu, te navode da, ukoliko u tom pravcu dode do promjena u

Ustavu Federacije, onda se na jednak nacin moraju urediti izborna

pravila u svim gradovima, odnosno i u Sarajevu, Travniku, Zenici,

Bugojnu..., pa samim tim i u Mostaru. U mostarskom HDZ su misljenja i da

ne moze biti nikakvih modaliteta zastite u Mostaru, ako ne dode do

spomenutih zakonskih promjena za cijelu Federaciju BiH. (kraj) ___________________________________________________________________

5. OMCA OKO VRATA (Preneseno iz "Oslobodjenja" od 20. Dec. 2003.)

Posjeta ministra vanjskih poslova BiH Mladena Ivanica Izraelu do srzi razotkriva svu politicku bijedu vladavine nacionalnih stranaka ovom zemljom. Zamislite: ministar vanjskih poslova posjecuje jednu zemlju bez suglasnosti sefa drzave! Cak i uz njegovo protivljenje. Ali, nasa drzava je upravo takva da je to ne samo moguce, vec i logicno, jer njome vladaju stranke koje samo gledaju i zastupaju svoje stranacke i nacionalisticke interese, pod izgovorom da to cine “u interesu svoga naroda”, u interesu “zastite vitalnih nacionalnih interesa”. Clan Predsjednistva Sulejman Tihic se protivio Ivanicevoj posjeti Izraelu ako se ne bude htio sastati i sa palestinskim liderom Jaserom Arafatom. A Ivanic nece da se sastane s Arafatom. I Tihic i njegova SDA smatraju da ce to nanijeti neprocjenjivu stetu odnosima BiH islamskih zemalja. Tihic njegovu posjetu smatra privatnom. Jedino nije objasnio javnosti ko u tom slucaju snosi troskove ove posjete – Ivanic privatno ili porezni obveznici. Drugi clan komicnog Predsjednistva, “ugledni cetnicki sin” Borislav Paravac, medjutim, smatra da je potpuno uredu to sto Ivanic nece da vidi Arafata. Pa, Arafat je musliman, a Paravac se cijelog zivota bori protiv takvih. Covic i u ovom slucaju glumi mudrog Latina, suti, jer je i on odlazio u slicne posjete u SAD i Kanadu – da obidje hrvatsku dijasporu i agituje za Sanaderov HDZ. Tada je Paravac sutio. Ohrabrujuca je, ipak, cinjenica da se sve vise steze obruc oko dejtonske drzave koja i omogucava ovakvo ponasanje vladajucih stranaka, sto je izravna posljedica agresije Srbije i Hrvatske na BiH, a zatim opceg medjunacionalnog sukoba unutar BiH. Sve je izvjesnije da je ovakva BiH neostvariva i neodrziva: tri naroda plus “ostali”, dva entiteta, jedna drzava, 16 vlada, tri vojske, tri elektroprivrede … i – milijuni gladnih i obespravljenih. Najnovija inicijativa za promjenu Dejtonskog sporazuma stize iz Evrope. Povodom njegove osme godisnjice, 24 zastupnika u Evropskom parlamentu, sve ugledni evropski politicari koji su dobro upoznali bosansku muku, potpisali su posebnu Deklaraciju kojom traze da se Dejton – mijenja. Njihova je ocjena da je Dejton dostigao krajnji domet i da se BiH u njegovim granicama vise ne moze razvijati. cak ni konacan mir nije osiguran, smatraju evropski parlamentarci. “Dejtonski sporazum danas sprecava daljnji razvoj BiH na putu ka pravnoj drzavi i stvarnom evropskom drustvu. Ko danas zeli BiH, taj mora zeljeti i prevladavanje dvosmislenosti Dejtona”, pise u ovoj deklaraciji koja je istovremeno objavljena u Briselu, Varsavi i Berlinu. Deseta godisnjica Dejtona je, po njihovom misljenju, povod je da se Dejton – preispita i nadogradi. Na domacoj politickoj sceni, u demokratskim krugovima kojima je vise stalo do ove drzave i njene buducnosti nego do vlasti, odavno vlada uvjerenje da Dejton za BiH predstavlja teret koji ona ne moze vise nositi. Vec je bilo i vise konkretnih inicijativa o tome kako bi se Dejton mogao unaprijediti, ali one nailaze na – zid sutnje. I u nekim relevantnim politickim strankama i partijama prevladava takvo uvjerenje. Ali, tri vladajuce nacionalne stranke – SDS, HDZ i SDA – koje su ovu zemlju i podijelile i ojadile, ocigledno zele upravo ovakvu Bosnu i Hercegovinu – zavadjenu, opljackanu, podijeljenu i zapustenu. Samo u takvoj drzavi i mogu da vladaju. Za SDS to je potpuno jasno. Ova fasisoidna stranka je, uz pomoc JNA, i izvrsila agresiju na BiH da bi od nje odvalila sto vecu komadinu i, kad bude pogodan trenutak, prislonila to Srbiji. Dejton je to, uglavnom, i omogucio i SDS se toga drzi kao pijan plota. Slicna je situacija i sa HDZ: zastupajuci interese hrvatskih nacionalista i separatista, ova stranka je, koliko je mogla, iskoristila ratne okolnosti i primakla se svom krajnjem cilju – podjeli BiH. Sad samo ceka povoljan trenutak da to i ostvari. Zacudjuje, medjutim, cinjenica da i SDA kao vodeca bosnjacka stranka, koja takodjer okuplja i najtvrdokornije nacionaliste, sve vise pristaje na Dejton. I njoj se, ocigledno, osladilo da vlada u ovakvoj drzavi, a ni njene ambicije o podjeli BiH i o stvaranju islamske drzave u njoj nikada nisu zamrle. “Islamska deklaracija” je, ocigledno, aktualna. Slucaj Mostara to nedvosmisleno potvrdjuje. Ova stranka ne zeli jedinstven Mostar. A ko ne zeli jedinstven Mostar, zeli podijeljenu BiH. U insistiranju da Mostar ostane ovako podijeljen grad, SDA se uporno poziva na – Dejton i njegovu zastitu. To je najbolji dokaz da s tim Dejtonom nista nije uredu i da ga sto prije treba skinuti s vrata.

Mirko SAGOLJ

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

No comments: