REPUBLIKA BOSNA I HERCEGOVINA
20. DECEMBAR 2003.
REPUBLIKA BOSNA I HERCEGOVINA
ONLINE GLASNIK BOSANSKOG KONGRESA - VANREDNO IZDANJE
BR. 282
1. Uvodnik: UJEDINJENJE MOSTARA NE RAZJEDINJUJE SARAJEVO
2. STAV SDA O MOSTARU: NE DAMO DAYTON
3. STAV ASHDOWNA: STATUS QVO NE DOLAZI U OBZIR
4. Proglas HDZ-a povodom Ashdownove izjave
5. "Oslobodjenje": OMCA OKO VRATA
-------------------------------------------------------------------------------------
Ako ne zelite da primate nase poruke samo posaljite Reply na bilo koju nasu poruku
u KOJEM CETE TO IZJAVITI i odmah cete biti izbrisani iz nasega adresara.
-------------------------------------------------------------------------------------
1. Uvodnik: UJEDINJENJE MOSTARA NE RAZJEDINJUJE SARAJEVO
Kucnuo je cas da se Mostar, istorijski grad na Neretvi, ponovo ujedini.
Iskristalisala su se tri pogleda na pitanje grada Mostara. Rezimirajmo ukratko.
1. SDA se zalaze za opstanak statusa quo, tj. i dalje podijeljenog grada: na "hrvatski" zapadni i "bosnjacki" istocni Mostar. Pri tome se SDA stranka poziva na Izetbegovicevu oprostajnu poruku Salihi Leho, "da cuvaju Dayton". Pitanje za Sulejmana Tihica: Zar svi ovi paradoksi, jad I bijeda do kojih je doveo Dayton, ukljucujuci I posljednju Ivanicevu posjetu izraelu BEZ SAGLASNOSTI I SAMOGA TIHICA, TJ. PREDSJENDISTVA, nisu motiv da se jednom krene naprijed I da se pocne mijenjati Dayton u pravcu normalne drzave Republike BiH!?
Podjela Mostara je prije svega za Bosnjake pogubna. To je politika koja je dovela do prodaje bosnjackih imanja na "pogresnoj", "hrvatskoj" strani grada. Dovela je do aktualnog stanja da su Bosnjaci manjina u gradu. Nastavak Podjele grada bi samo produbio taj problem te istocnu obalu postepeno pretvario u besperspektivnu, izolovanu enklavu.
2. Potpuno je suprotan zahtjev HDZ-a, da se Mostar ujedini -- i to iskljucivo kao jedinstvena izborna jednica. To bi omogucilo majorizaciju Hrvata nad Bosnjacima. Jasno je da Bosnjaci na to ne mogu pristati. Navedimo neke jake argumente bosnjacke strane:
- Ma koliko sadasnje stanje administrativno podijeljenog grada predstavlja kocnicu za razvoj grada, ipak i u tako jadnoj situaciji, OBJE ETNICKE GRUPE SU POLITICKI RAVNOPTAVNE, PA BI SE MORALA ZADRZATI TA RAVNOPTRAVNOST I PRILIKOM UJEDINJENJA.
Trenutno stanje je najvazniji adut u svakim pregovorima, jer niko se nece odreci ravnopravnosti, radi eventualnog prosperiteta.
- U tradiciji grada i u Ustavu Republike Bosne i Hercegovine, koji je posljednji legalno usvojeni Ustav drzave, su bili ugradjeni mehanizmi koji su sprijecavali supremaciju vecinske etnicke grupe nad manjinskom. Sjetimo se, postojali su tzv. nacionalni kljucevi, koji su omogucavali ravnopravnost svim etnickim grupama u gradu.
Istina, HDZ ne insistira na jednoj izbornoj jedinici, ali u slucaju da to ne dobije trazi, citiramo: "da na jednak nacin moraju urediti izborna pravila u svim gradovima, odnosno i u Sarajevu, Travniku, Zenici, Bugojnu..., pa samim tim i u Mostaru."
Na prvi pogled zvuci logicno, ali nije. Naime, Bosnjaci iz Mostara se ujedinjuju i u tu zajednicu donose tri opstine. To nije ista situacija kao u Tuzli, Sarajevu, Zenici, itd., gdje nikada nije bilo nekih etnickih opstina, recimo ¨hrvatskih¨, koje su se ujedinile u vecu opstinu. Ali, ako bi se Kisljek I Kresevo npr. odlucili da se ujedine u grad Sarajevo, smatramo da bi onda imali pravo zadrzati paritet u vlasti grada Sarajeva.
Na slicnim pravnim principima je uredjena i Evropska Unija. Jedna Belgija, ili Grcka, ili cak veoma mali Luksemburg ... imaju paritet u vlasti, kao i Njemacka, zato sto su dosli ravnopravno u Uniju kao i Njemacka.
3. Zato nam se cini da je najrazumniji prijedlog da se Mostar ujedini, ali da se obezbijedi paritet Hrvata i Bosnjaka, pa i Srba, u vlasti ujedinjenog grada. Jedinstven I prosperitetan Mostar sa izmjesanim stanovnistvom je najbolja garancija protiv separatistickih tendencija
svih nacionalnih predznaka u Hercegovini. Neka ujedinjeni Mostar bude prvi korak ka ujedinjenoj Bosni I Hrecegovini.
Veoma dobra vijest je da je razmisljanje Paddya Ashdowna veoma slicno ovome.
Dr. Muhamed Borogovac,
bivsi nastavnik na Univerzitetu Dzemal Bijedic u Mostaru
______________________________________________________________________
2. STAV SDA O MOSTARU: NE DAMO DAYTON
Predsjednica Gradskog odbora Stranke demokratske akcije Fatima Leho izjavila je u emisiji "Fokus" Radiotelevizije Mostar da je rahmetli Alija Izetbegovic podržavao rad predstavnika SDA u Mostaru kao i u Komisiji za preustroj grada. Podsjetimo da SDA, u pregovorima oko preustroja grada smatra da grad treba, kao i dosada, biti organiziran u šest gradskih opcina (tri s hrvatskom i tri s bošnjackom vecinom) uz jace ingerencije Gradske uprave Mostara.
- Prilikom posjete mostarskih predstavnika SDA bolesnom predsjedniku Izetbegovicu razgovaralo se o uredjenju Mostara i on je nama (predstavnicima SDA u Komisiji za statut) dao apsolutnu podršku", kazala je Leho.
Ona je navela da je tom prilikom Izebegovic kazao da "nitko ne smije dovesti u pitanje ono sto smo dobili u Daytonu, a što sada neki nonšalantno žele oduzeti Bošnjacima pod plastom jedinstvenog grada".
- To je dio Daytona i promjena Daytona mora doci konsenzusom Srba, Hrvata i Bošnjaka. SDA nikada nece dozvoliti oduzimanje lokalne samouprave Bošnjacima u Mostaru" - rekla je Leho.
Tijekom posjeta visokog predstavnika Mostaru i razgovora sa strankama koje participiraju u radu Povjerenstva za preustroj grada Mostara, kako prenosi Oslobo?enje, Leho je izišla s šokantnim prijedlogom predstavniku HDZ-a Josipu Merdži ponudivši ukidanje Središnje zone Mostara i definitivnu podjelu po ratnoj crti.
Na ovakve do sada nevidjene pozive na medjuratnu i medjunacionalnu podjelu Mostara i ukidanje jedinog integrativnog faktora u gradu nije bilo reakcija iz medjunarodne zajednice i politickih stranka.
_______________________________________________________________________
3. STAV ASHDOWNA: STATUS QVO NE DOLAZI U OBZIR
Tekst pisma kojeg je Sir Paddy Ashdown uputio g. Norbertu Wintersteinu,
a koje je predoceno na pressici Zamjenika Visokog predstavnika,
Ambassadora Wernera Wnendta u Sarajevu 16. decembra 2003.
Gosp. Norbert Winterstein
Predsjedavajuci Komisije za reformu Mostara
16. decembar 2003.godine
---------------------------------------------------------------------------------------
Postovani gosp. Winterstein,
Zelio bih vam se prvo zahvaliti na izvjestaju koji je uraden veoma
kvalitetno. Iskoristiti cu ovaj praznicni period da detaljnije razmotrim
ove znacajne zakljucke, tako da se u novoj godini moze uci u narednu
fazu trazenja trajnog rjesenja za problem Mostara.
Cinjenica da ste Vi i Vase kolege u Komisiji za reformu Mostara uspjeli
izraditi tako sveobuhvatan i detaljan izvjestaj u vezi sa tako sirokim i
kompleksnim pitanjem kao sto je upravljanje ovim istorijskim gradom,
svjedoci o predanosti i privrzenosti sa kojom ste pristupili ovom teskom
zadatku u posljednja tri mjeseca.
U svakom slucaju, izvjestaj sadrzi mnostvo detalja koje cu razmatrati i
analizirati sljedecih dana prije razgovora sa politickim liderima BiH u
januaru, tako da se odluke mogu donijeti do kraja mjeseca. Ovo je
efektivan rok ukoliko zelimo donijeti nove odredbe o upravi gradom na
vrijeme za opstinske izbore u oktobru naredne godine.
Nakon prvog citanja, nekoliko kljucnih stvari je sasvim jasno:
Prvo, status quo nije opcija. Mostar ne moze ostati kakav jeste. Moramo
izvrsiti reformu njegovih struktura, ukoliko zelimo postaviti trajne
temelje za efikasnu vlast koju zasluzuju gradjani koji vec dugo trpe.
Posljednjih desetak godina u zivotu ovog historijskog grada su oznacili
konflikt, podjela i patnja - a niti jedno od ovih pitanja nije bilo
ozbiljno razmotreno u Prijelaznom statutu. Zato je internacionalna
zajednica toliko nastojala da se pronadje rjesenje i zato je u nedavno
objavljenoj Studiji izvodljivosti Evropske komisije reforma Mostara
navedena kao potreban uslov za dalje pomake BiH prema evropskim integracijama.
Drugo, namjera Prijelaznog statuta je uvijek i bila da se osigura
privremeno, a ne trajno rjesenje. U Dejtonskom sporazumu nema nicega sto
bi sprijecilo da Prijelazni statut bude izmjenjen - naprotiv. Od pocetka
je bilo predvidjeno da ce se jednog dana pronaci trajno rjesenje. Taj
dan je sada dosao. Isto tako je jasno da, iako je bila namjera da
Prijelazni statut, kako mu i ime navodi, bude privremeni korak prema
ujedinjenoj vlasti u gradu, ipak su ga sve strane koristile za
postizanje suprotnog efekta;, tj. za izgradnju paralelnih struktura s
ciljem stalne podjele grada. U svijetlu ovoga iskustva, zaista bi bilo
naivno dopustiti nastavak paralelizma i podjele u bilo kakvom trajnom
rjesenju koje sada nastojimo pronaci. Otud i vaznost stvaranja
jedinstvene ujedinjene strukture vlasti na nivou grada za njegovu buducu upravu.
Trece, ovaj izvjestaj predlaze rjesenje koje moze i treba imati podrsku
gradana Mostara. Niko ne dobija sve sto zeli, ali svi dobijaju vise nego
sto sada imaju. Novi Statut postize pazljivu izbalansiranost izmedu
zahtjeva Vijeca za implementaciju mira da se Mostar ujedini pod
jedinstvenom upravom, s jedne strane, i apsolutnog uslova da nijedan
konstitutivni narod ne bi smio da dominira nad drugim, s druge. U tom
pogledu cu posebno razmotriti u narednim danima da li ovaj drugi uslov
namece argumente za ugradivanje u Vas predlozeni izborni sistem gornje
granice broja mandata koje bilo koji konstitutivni narod moze imati u
gradskom vijecu. Ja sam se jasno izjasnio a i Vijece za implementaciju
mira je potvrdilo, da je vazno izgraditi sistem koji svima u Mostaru
osigurava apsolutnu garanciju da niti jedan konstitutivni narod ne moze
sam vrsiti vlast u gradu.
Rjesenje koje ste vi pronasli, sa svim svojim garancijama, zastitama i
odredbama o ucescu u organima vlasti o kojim se pazljivo pregovaralo,
omogucuje svima u Mostaru da budu na dobitku, a istovremeno stiti
vitalne interese svih. Sada je obaveza svih stranaka da iskoriste tu
priliku i u pregovorima odbace stav "nemoguce", te da se ozbiljno
angazuju u procesu provedbe ovog rjesenja odnosno ove najbolje prilike,
koju smo imali ili cemo imati, da se gradanima Mostara omoguci trajni
mir, sigurnost i prosperitet.
Buducnost BiH u sirem smislu i njena ambicija da jednog dana postane
punopravna clanica Evropske unije ovise o rjesenju ovog dugorocnog i
stetnog problema.
S postovanjem
Paddy Ashdown
_______________________________________________________________
4. Proglas HDZ-a povodom Ashdownove izjave
MOSTAR, 17. DECEMBRA, 2003. (ONASA) - Gradski odbor (GO) Hrvatske
demokratske zajednice (HDZ) Mostar danas je saopcio kako ova stranka
trazi da se odlukama Ureda visokog predstavnika (OHR) o Mostaru ovaj
grad uredi kao jedna opcina i jedna izborna jedinica, bez, unaprijed,
odredenih nacionalnih kvota vijecnika u Gradskom vijecu Mostara, javio
je dopisnik Agencije ONASA .
IZ GO navode da sadasnji Izborni zakon u BiH jasno precizira jednu
izbornu jedinicu, te navode da, ukoliko u tom pravcu dode do promjena u
Ustavu Federacije, onda se na jednak nacin moraju urediti izborna
pravila u svim gradovima, odnosno i u Sarajevu, Travniku, Zenici,
Bugojnu..., pa samim tim i u Mostaru. U mostarskom HDZ su misljenja i da
ne moze biti nikakvih modaliteta zastite u Mostaru, ako ne dode do
spomenutih zakonskih promjena za cijelu Federaciju BiH. (kraj) ___________________________________________________________________
5. OMCA OKO VRATA (Preneseno iz "Oslobodjenja" od 20. Dec. 2003.)
Posjeta ministra vanjskih poslova BiH Mladena Ivanica Izraelu do srzi razotkriva svu politicku bijedu vladavine nacionalnih stranaka ovom zemljom. Zamislite: ministar vanjskih poslova posjecuje jednu zemlju bez suglasnosti sefa drzave! Cak i uz njegovo protivljenje. Ali, nasa drzava je upravo takva da je to ne samo moguce, vec i logicno, jer njome vladaju stranke koje samo gledaju i zastupaju svoje stranacke i nacionalisticke interese, pod izgovorom da to cine “u interesu svoga naroda”, u interesu “zastite vitalnih nacionalnih interesa”. Clan Predsjednistva Sulejman Tihic se protivio Ivanicevoj posjeti Izraelu ako se ne bude htio sastati i sa palestinskim liderom Jaserom Arafatom. A Ivanic nece da se sastane s Arafatom. I Tihic i njegova SDA smatraju da ce to nanijeti neprocjenjivu stetu odnosima BiH islamskih zemalja. Tihic njegovu posjetu smatra privatnom. Jedino nije objasnio javnosti ko u tom slucaju snosi troskove ove posjete – Ivanic privatno ili porezni obveznici. Drugi clan komicnog Predsjednistva, “ugledni cetnicki sin” Borislav Paravac, medjutim, smatra da je potpuno uredu to sto Ivanic nece da vidi Arafata. Pa, Arafat je musliman, a Paravac se cijelog zivota bori protiv takvih. Covic i u ovom slucaju glumi mudrog Latina, suti, jer je i on odlazio u slicne posjete u SAD i Kanadu – da obidje hrvatsku dijasporu i agituje za Sanaderov HDZ. Tada je Paravac sutio. Ohrabrujuca je, ipak, cinjenica da se sve vise steze obruc oko dejtonske drzave koja i omogucava ovakvo ponasanje vladajucih stranaka, sto je izravna posljedica agresije Srbije i Hrvatske na BiH, a zatim opceg medjunacionalnog sukoba unutar BiH. Sve je izvjesnije da je ovakva BiH neostvariva i neodrziva: tri naroda plus “ostali”, dva entiteta, jedna drzava, 16 vlada, tri vojske, tri elektroprivrede … i – milijuni gladnih i obespravljenih. Najnovija inicijativa za promjenu Dejtonskog sporazuma stize iz Evrope. Povodom njegove osme godisnjice, 24 zastupnika u Evropskom parlamentu, sve ugledni evropski politicari koji su dobro upoznali bosansku muku, potpisali su posebnu Deklaraciju kojom traze da se Dejton – mijenja. Njihova je ocjena da je Dejton dostigao krajnji domet i da se BiH u njegovim granicama vise ne moze razvijati. cak ni konacan mir nije osiguran, smatraju evropski parlamentarci. “Dejtonski sporazum danas sprecava daljnji razvoj BiH na putu ka pravnoj drzavi i stvarnom evropskom drustvu. Ko danas zeli BiH, taj mora zeljeti i prevladavanje dvosmislenosti Dejtona”, pise u ovoj deklaraciji koja je istovremeno objavljena u Briselu, Varsavi i Berlinu. Deseta godisnjica Dejtona je, po njihovom misljenju, povod je da se Dejton – preispita i nadogradi. Na domacoj politickoj sceni, u demokratskim krugovima kojima je vise stalo do ove drzave i njene buducnosti nego do vlasti, odavno vlada uvjerenje da Dejton za BiH predstavlja teret koji ona ne moze vise nositi. Vec je bilo i vise konkretnih inicijativa o tome kako bi se Dejton mogao unaprijediti, ali one nailaze na – zid sutnje. I u nekim relevantnim politickim strankama i partijama prevladava takvo uvjerenje. Ali, tri vladajuce nacionalne stranke – SDS, HDZ i SDA – koje su ovu zemlju i podijelile i ojadile, ocigledno zele upravo ovakvu Bosnu i Hercegovinu – zavadjenu, opljackanu, podijeljenu i zapustenu. Samo u takvoj drzavi i mogu da vladaju. Za SDS to je potpuno jasno. Ova fasisoidna stranka je, uz pomoc JNA, i izvrsila agresiju na BiH da bi od nje odvalila sto vecu komadinu i, kad bude pogodan trenutak, prislonila to Srbiji. Dejton je to, uglavnom, i omogucio i SDS se toga drzi kao pijan plota. Slicna je situacija i sa HDZ: zastupajuci interese hrvatskih nacionalista i separatista, ova stranka je, koliko je mogla, iskoristila ratne okolnosti i primakla se svom krajnjem cilju – podjeli BiH. Sad samo ceka povoljan trenutak da to i ostvari. Zacudjuje, medjutim, cinjenica da i SDA kao vodeca bosnjacka stranka, koja takodjer okuplja i najtvrdokornije nacionaliste, sve vise pristaje na Dejton. I njoj se, ocigledno, osladilo da vlada u ovakvoj drzavi, a ni njene ambicije o podjeli BiH i o stvaranju islamske drzave u njoj nikada nisu zamrle. “Islamska deklaracija” je, ocigledno, aktualna. Slucaj Mostara to nedvosmisleno potvrdjuje. Ova stranka ne zeli jedinstven Mostar. A ko ne zeli jedinstven Mostar, zeli podijeljenu BiH. U insistiranju da Mostar ostane ovako podijeljen grad, SDA se uporno poziva na – Dejton i njegovu zastitu. To je najbolji dokaz da s tim Dejtonom nista nije uredu i da ga sto prije treba skinuti s vrata.
Mirko SAGOLJ
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
No comments:
Post a Comment